Goede feedback geven en feedback goed ontvangen is een kunst. Hoe verhouden leiders zich tot die kunst? Deze keer een interview met Dennis Dijkstra, ceo van Flow Traders dat als beurshandelshuis zélf zo vaak ongezouten kritiek krijgt. Het lijkt Dijkstra niet echt te deren, want als het om feedback geven of ontvangen gaat, zoekt hij het ook niet in de nuance. ‘Ik zet het graag wat scherper aan, ja. Dat is wel zo duidelijk.’
Als kennispartner van CHRO.nl interviewt LTP Executive Services diverse ceo’s en chro’s over feedback aan de top. In de reeks interviews gaat Jean-Paul op zoek naar ervaringen, verklaringen en best practices. Dit keer ging hij in gesprek met Dennis Dijkstra, ceo van Flow Traders.
“Er is al veel meer tijd voor intervisie dan in het begin”, vertelt Dijkstra. “We hebben een eigen Flow Academy, besteden veel tijd aan learning en development en begeleiden onze medewerkers van onboarding tot het exitgesprek. Dat heeft zich ontwikkeld naarmate de organisatie groter werd.”
"Het heeft helemaal geen zin om iemand feedback te geven als diegene er niet voor openstaat, als er geen klik of verbinding is. Dan kun je zeggen wat je wilt, maar komt er weinig aan. Ik heb in het hockey geleerd dat een coach of een leider vooral ook inlevingsvermogen moet hebben. Je moet inzien dat iemand soms een klotedag heeft en dat het soms beter is om iemand te ontzien: Joh, ga lekker naar huis en kom morgen terug."
Dennis Dijkstra