“Feedback is een permanent proces” | Interview Hans Wijers

Hans Wijers interview LTP Executive Services - feedback aan de top
Beeld: Rogier Veldman

Goede feedback geven en feedback goed ontvangen is een kunst. Hoe verhouden leiders zich tot die kunst? Deze keer ging Jean-Paul van Londen (partner LTP Executive Services) voor Management Scope hierover in gesprek met Hans Wijers, voorzitter van de raad van commissarissen van ING Groep. 

Hij houdt van de socratische benadering: vragen stellen. Maar anderen pakken het anders aan en schuwen stevige kritiek niet. ‘Als voorzitter moet je direct in actie komen.’ Op verzoek van Jean-Paul van Londen gaat Wijers in op de vraag hoe hij in zijn rol als rvc-voorzitter feedback geeft en krijgt. ‘In alle gesprekken die ik als commissaris voer, zitten feedback-elementen.’  

Is goed feedback geven een kunst?

‘Feedback moet vooral werken. Het is net als bij tennis: soms kun je beter een punt maken met een lelijke slag. Daar heb je meer aan dan met een heel mooie slag de bal uitslaan. Feedback geven moet dus vooral op een effectieve manier gebeuren. Als wat je zegt dan ook nog door alle partijen als prettig wordt ervaren, ja, dan begint het op kunst te lijken.’

Jean-Paul van Londen
Jean-Paul van Londen
Jean-Paul is partner bij LTP en verantwoordelijk voor de dienstverlening op senior management/bestuurlijk niveau: Executive Services. Hij adviseert over leiderschapskwesties, met een focus op geschiktheid en professionele ontwikkeling. Jean-Paul coacht ook managers en directieleden en helpt hen hun professionele en persoonlijke doelen te bereiken. Je kunt hem bereiken via J.vanLonden@ltp.nl of 06 - 15 96 01 39
Op welk mailadres wil je het voorbeeldrapport ontvangen?