
Een goed georganiseerde feedbackcultuur leidt tot betere besluitvorming, persoonlijke groei en betere resultaten. Maar goede feedback geven en feedback goed ontvangen is een kunst. Hoe verhouden leiders zich tot die kunst? Een interview met toezichthouder Wout Dekker.
Als kennispartner van Management Scope interviewt LTP Executive Services (per september 2024 TENEA Executive Services) diverse ceo’s en chro’s over feedback aan de top. Op zoek naar ervaringen, verklaringen en best practices.
Wat komt er aan bod in het interview?
De interviewer van LTP en Wout gingen open met elkaar in gesprek. Wanneer was Wout voor het eerst in zijn werkende leven bewust van het fenomeen feedback? Hoe was en is hij als leider op het gebied van feedback? Waarom is het zo lastig om complimenten te ontvangen? Wat is er de afgelopen jaren veranderd op het gebied van feedback? Hoe kan het dat feedback minder belangrijk lijkt, naarmate je hoger komt in organisaties? En wat kan daaraan worden gedaan?
‘Feedback moet je actief organiseren en agenderen. Maak er tijd en ruimte voor.’ – Wout Dekker
“Hoe hoger aan de top, hoe minder feedback. Ja, dat herken ik. Het is een vreemd fenomeen: naarmate je hoger komt in organisaties lijkt de discipline op het terrein van feedback weg te vallen. Het corporate office kan wat dat betreft nog veel leren van het middenmanagement.” – Wout Dekker