Games zijn populair. Ook in serieuze contexten, zoals in het onderwijs, om gezonder te worden of om motivatie in werk hoog te houden. Ook in de assessmentwereld zijn spellen populair. Of misschien wel júist in de assessmentwereld.
Veel kandidaten vinden een assessment erger dan een tandartsbezoek. Hier is een gamified assessment dé oplossing voor. De flow maakt dat kandidaten vergeten dat zij aan een assessment deelnemen. Zij handelen en reageren op een meer natuurlijke manier en worden tegelijkertijd maximaal uitgedaagd.
Organisaties ervaren voordeel omdat een innovatief assessment op meer belangstelling kan rekenen van sollicitanten: in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt een must.
LTP past al 6 jaar gamification toe in assessments, inmiddels voor zo’n 60 organisaties
Bij allerlei verschillende organisaties hebben we inmiddels gamified selectiedagen gehouden: bij organisaties in de zakelijke dienstverlening, bij vervoerders, voedselproducenten, energieleveranciers, overheden en onderwijsinstellingen. We bouwen deze dienstverlening steeds verder uit. Zo bieden we sinds 2019 open gamified assessmentdagen aan onze klanten aan. In deze assessmentvorm brengen we kandidaten van verschillende bedrijven samen om een gamified assessment doen. De kandidaten doen dit in plaats van een regulier, individueel assessment.
De werkgever en de potentiële werknemer leren elkaar op een ontspannen en leuke manier kennen en ontdekken zo vanzelf of er een match is.
Games in assessments
- De inzet van games roept verbondenheid en teamspirit op; kandidaten krijgen het gevoel er niet alleen voor te staan.
- Kandidaten krijgen speldoelen in een fictieve omgeving; hierdoor ontstaat er een contrast met de gewone assessmentwerkelijkheid.
- Kandidaten komen in een flow.
- Door onverwachte gebeurtenissen in te lassen (een boze e-mail of een telefoontje met nieuwe informatie) maken we games uitdagend.
- Emoties geven betekenisvolle ervaringen; die proberen we op te roepen in games.
- Langzaamaan worden bestaande assessment instrumenten vergamed. Niet te snel en ondoordacht, omdat vanzelfsprekend de kwaliteit en betrouwbaarheid van het assessment een basisvoorwaarde is.
“Het gamified assessment was voor mij nieuw, maar daarmee ook heel spannend en uitdagend. Ik zag het als een uitgelezen kans om het beste van mezelf te laten zien, maar ook inzicht te krijgen in mezelf. Waar sta ik in mijn ontwikkeling? Wat zijn mijn sterke punten, en waar kan ik me nog verbeteren?” – Kandidaat Farida Pouleijn, gamified selectiedag bij het Openbaar Ministerie
14 februari: Klantevent over Gamified Assessmentdagen
Gamified Assessments zijn in de afgelopen jaren een steeds groter en belangrijker deel geworden van het dienstenaanbod van LTP. Ze worden ingezet voor selectie- en ontwikkeldoeleinden en bij teambuilding en leiderschapsontwikkeling. Tijdens het event op donderdag 14 februari a.s. ontdek je de mogelijkheden én neem je zelf deel aan 2 onderdelen van het Gamified Assessment. Je bent van harte welkom!