Verslag LTP ontbijtsessie Amstelveen: Data Driven HR

Tevreden kijken wij terug op de ontbijtsessie over Data Driven HR in Amstelveen. Hieronder vind je een kort verslag en meer over de verdiepingssessie Toegepaste People Analytics. Wie weet tot bij een volgende sessie! 

Met verse croissants en een kop koffie of thee ging de ontbijtsessie over Data Driven HR van start. Jan Kwint (Directeur LTP) heette iedereen welkom en vervolgens gaf Ivo Winkes (Manager Online) een introductie op het thema en vertelde Merel Schrijver (Data Scientist) meer over de mogelijkheden met dashboards.

People analytics

Hoe uniek zijn wij? Met die vraag begon Ivo. Geïllustreerd met het fotografiewerk van Hans Eijkelboom (People of the Twenty-First Century), legde hij uit dat wij eigenlijk helemaal niet zo uniek zijn. Wij zijn kuddedieren. We gedragen ons allemaal vrijwel hetzelfde en of doen elkaar na.

Kun je ons gedrag voorspellen? Jazeker! Waarom denk je dat Facebook, Amazon, Google zo groot zijn. Zij voorspellen en beïnvloeden consumentengedrag.

Aan de hand van data? Ja, als je de juiste data neemt. Iemands kledingstijl voorspelt geen succes in organisatie. Of je sollicitant een man is of een vrouw ook niet. Maar wel informatie (data) die een laagje dieper ligt: iemands innerlijke drijfveren, IQ en persoonlijkheidskenmerken.

Op de stelling ‘Het benutten van people analytics is essentieel voor het voortbestaan van onze organisatie.’ gaven deelnemers aan de ontbijtsessie als reactie: Ja: 72% en Nee: 28%

4 fases van HR analytics

De vier types data-analyse

  • Descriptive: Wat gebeurt er?
    Overzicht, betrouwbare data, realtime data. Adequate visualisatie, bijvoorbeeld via dashboards.
  • Diagnostic: Waarom gebeurt het?
    Kunnen downdrillen in de data en data kunnen scheiden van elkaar om tot de kern te komen.
  • Predictive: Wat verwacht je dat er gaat gebeuren?
    Significante patronen vanuit de data worden benut om uitkomsten te voorspellen op basis van algoritmes.
  • Prescriptive: Wat moet ik doen?
    Geautomatiseerde beslissingen / aanbevolen acties en strategieën op basis van succesvolle strategietests.

Wat kun je doen met assessmentdata?

Merel liet 4 soorten dashboards zien. Ieder met een eigen vraag / doel van een organisatie.

Inzicht in verbruik. Waar worden assessments ingezet? Er is centraal besloten dat assessments erg waardevol zijn, maar we merken dat dit op de vestigingen niet altijd wordt nageleefd. We willen graag een vinger aan de pols houden.

Inzicht in selectie. Wie nemen we aan? Van een aantal competenties weten we dat ze voorspellend zijn voor succes binnen onze organisatie. Wordt hier ook daadwerkelijk op geselecteerd? 

Inzicht in scores. Hoe verschillen groepen van elkaar? We merken dat in ons technische traineeship mensen vaker uitvallen dan in de andere tracks. Waar kan dat aan liggen? 

Inzicht in benchmarks. Hoe verschillen wij van andere organisaties? Wij zijn werkzaam in de financiële sector: best een aparte wereld. Daarom willen wij graag vergeleken worden met andere financiële instellingen, zodat we kunnen zien hoe onze organisatie zich daartegen verhoudt. 

In gesprek: data analytics binnen jouw organisatie

Daarna stond er een heerlijk ontbijtbuffet klaar en gingen de deelnemers in groepen uiteen om verder te praten over data analytics en de toepassing ervan binnen hun organisaties.

Artificial Intelligence and Assessment

Na de break liet Jan Kwint een aantal recente ontwikkelingen zien op het vlak van data toepassingen in assessment. Onderzoekers in o.a. taal, informatica, neurowetenschap en psychologie besteden op dit moment veel aandacht aan alternatieve methoden voor selectie van kandidaten. Iets wat selectie-aanpakken mogelijk totaal kan veranderen, is de toepassing van Artificiële Intelligentie (AI).

Kan AI ‘valide en betrouwbaar’ worden?

Het antwoord is: “ja!”. Daarvoor is verder wetenschappelijk onderzoek nodig die de basis is voor nieuwe instrumenten. In het onderzoek dat de VU in samenwerking met LTP gaat uitvoeren werken onderzoekers o.a. aan automatische scoringssoftware die verder gaat. Het gaat dan om de combinatie van:

  • non-verbale communicatie (gezichtsuitdrukkingen)
  • paraverbale communicatie (hoe je iets zegt)
  • verbale communicatie (wat je zegt)

Dit alles in relatie tot toekomstig werkgedrag. Deze metingen gebeuren tijdens het interview.

Realtime data verzamelen met Persona.fit

Data uit assessments en het CV zijn waardevol, maar het blijft informatie van de kandidaat zelf. Of iemand daadwerkelijk succesvol is in een team of organisatie, daar is real time data voor nodig. Hoe doet iemand het in de praktijk? LTP heeft hiertoe de app Persona.fit ontwikkeld.

Medewerkers vragen hiermee op een simpele, laagdrempelige manier om feedback over hun rollen of over hun gedrag tijdens een bepaalde gebeurtenis, bijvoorbeeld een presentatie, lastige vergadering of team meeting. Collega’s geven een score op relevante competenties en kunnen een toelichting geven. Alle resultaten worden overzichtelijk weergegeven en kunnen door de medewerker gebruikt worden voor hun ontwikkeling. En daarnaast als input voor bijvoorbeeld gesprekken over doelstellingen, voortgang of het functioneren. Dit noemen wij check-ins.

De Persona.fit app houdt ook prestaties (actie, afspraken, harmonie, vernieuwing) en well being (werkplezier, energie, workload, autonomie) bij. Zo kan assessment – via feedback en analytics – worden door vertaald naar persoonlijke groei. Dit helpt mensen en organisaties veranderkrachtig te maken.

Inzicht in je team

De resultaten van Persona.fit worden op teamniveau weergeven in een interactief dashboard. Hoe ziet het team eruit qua profielen? Wat heeft het team voor rollen nodig om effectief te zijn?

Meld je aan voor de verdiepingssessie ‘Toegepaste People Analytics’
Analyse van performance data kan het selectieproces van onze opdrachtgevers verder verbeteren en biedt inzichten in hoe medewerkers en teams zo effectief mogelijk kunnen functioneren. Daarnaast stelt het LTP in staat instrumenten te valideren.

Onder leiding van Ivo Winkes en Merel Schrijver wordt er een verdiepingssessie georganiseerd om hier verder op door te gaan. Op donderdag 22 november, van 15.30 tot 17.30 uur. Hoe formuleer je een goede vraag? En welke data heb je nodig om daar antwoord op te krijgen?

We nodigen je van harte uit om deel te nemen.

Tot slot: wij vinden het ontzettend leuk om ontbijtsessies te organiseren. Heb je een tip over een onderwerp? Vind je dat iets beter kan? Ken je een spreker die goed zou passen op een ontbijtsessie? Of wil je iets anders kwijt? Laat het ons weten! Stuur een mail naar a.broersma@ltp.nl.

Picture of Anouk Broersma

Anouk Broersma

Anouk is communicatiespecialist en eventmanager bij LTP. Het organiseren van zowel interne als externe evenementen én het schrijven en redigeren van artikelen behoren tot het leukste van haar werk. Zij heeft een communicatieachtergrond, maar veel affiniteit met psychologie.

Aanvraagformulier The Ripple

Offerte Team & Organisatie

Waar mogen wij het voorbeeldrapport naar toe sturen?