Afgelopen zaterdag stond Jan Kwint (CEO van LTP) in De Financiële Telegraaf met een interview over Sigmund, de AI-robot van LTP. In het interview vertelt hij over het effect van Sigmund op kandidaten, hoe Sigmund werkt en over het onderzoek dat LTP samen met de VU Amsterdam doet naar de rol die algoritmes en kunstmatige intelligentie kunnen spelen bij selectieprocedures.
„Hoe denk je dat de mensen uit je privé-omgeving je zouden omschrijven?”, „Stel dat je dromen uitkomen. Hoe denk je dat je leven er dan uit zou zien over twintig jaar?” Het zal je maar gevraagd worden door een robot.
“Robots hebben geen emoties en kijken alleen naar de kwalificaties, motivatie en intelligentie die uit de antwoorden blijkt”, zegt Kwint. „Sommige werkgevers kennen daarom tegenwoordig steeds meer gewicht toe aan de uitkomst van algoritme ten opzichte van het oordeel van de recruiter.”
Kwint benadrukt dat Sigmund voor LTP voorlopig vooral een onderzoeksproject is ’om te kijken hoe het werkt’. „Het is niet per se de bedoeling hier snel een commercieel product van te maken”, benadrukt de psycholoog, die ’heel veel wildgroei’ ziet als het gaat om algoritmes en kunstmatige intelligentie die beweren de ideale kandidaat te kunnen selecteren voor werkgevers.