Feyenoord psychologie: ‘willen’ wint van ‘moeten’

Stel je eens voor: je bent directeur van een bedrijf dat heeft ingeschreven op een aanbesteding van een bestaande klant. Al het gehele jaar geeft de betreffende klant je het gevoel dat je voor wat betreft kwaliteit, service, innovatie, relatie, etc mijlenver voorligt op de concurrentie. De kans dat een concurrent deze klant overneemt lijkt nihil. Ook je medewerkers en commissarissen zeggen dat het niet mis kan gaan. De champagne staat klaar. Er heerst een euforische stemming. Al het personeel wacht je op. Morgen een collectieve vrije dag. Je staat op het punt je eindvoorstel te presenteren aan de klant… Je MOET winnen!

Hoeveel makkelijker zou het zijn als diezelfde omgeving (medewerkers, commissarissen, etc) alleen maar de hoop zou hebben dat je deze aanbesteding gaat binnenhalen? Immers, de concurrentie is enorm en de klant wil misschien ook wel eens iets anders? Iedereen spreekt het vertrouwen in jou en het voorstel uit. Als het niet lukt, jammer dan. Er komen wel weer nieuwe kansen, maar… Je WILT winnen!

Dit overkwam Feyenoord. De veerkracht van het team zorgde ervoor dat zij hun mindset in de afgelopen week wisten te veranderen van ‘moeten’ naar ‘willen’. Veerkracht is de mate waarin iemand of een team in staat is met tegenslag en teleurstelling om te gaan. Willen leren van je fouten en met lef en zelfvertrouwen naar de toekomst kijken. Dat is gelukt. Gewoon doen alsof het een gewone thuiswedstrijd is. Speel zoals je het hele jaar al doet, dan win je. Kom je toch op achterstand? Kan gebeuren! Niets aan de hand. Blijf bij je automatismen, bij je rol. Focus op wat je altijd doet. Denk daar aan. Maak het klein.

Echter, wat vooral veranderde en wat doorslaggevend is geweest is de 12e man: de omgeving. Niet zozeer de luidruchtige ondersteuning door het legioen, maar vooral de verwachting van de omgeving. Plots veranderde die de afgelopen week van een zekerheidje (kampioen!) naar de hoop om kampioen te worden. Dat nam de druk weg bij de selectie. De woorden werden daden!

Picture of Jan Kwint

Jan Kwint

Jan Kwint was CEO van LTP, maar heeft in 2021 een nieuwe loopbaanstap gemaakt. Hij laat interviews, blogs en artikelen achter die in vele gevallen nog steeds actueel en waardevol zijn.

Aanvraagformulier The Ripple

Offerte Team & Organisatie

Waar mogen wij het voorbeeldrapport naar toe sturen?