Een kort lontje?!

In de derailers reeks wordt steeds ingegaan op één van de elf derailers uit de Hogan Development Survey (HDS). Deze vragenlijst identificeert prestatierisico’s en zogenoemde ‘derailers’ van gedrag. Deze ‘derailers’ zitten diep in de persoonlijkheid verankerd en beïnvloeden de leiderschapsstijl en de acties van de betreffende persoon. In het kader vindt u de elf derailers van Hogan. Dit keer ‘de opvliegende manager’.

Hoe herken je de opvliegende manager?
opvliegendKenmerkend voor managers die hoog scoren op deze derailer is vooral hun wisselvalligheid in combinatie met een bepaalde explosiviteit. In een gewone situatie zijn zij energiek en enthousiast, maar is er sprake van stress of vermoeidheid dan wordt onderstaand gedrag zichtbaar:

  • Snel geïrriteerd zijn.
  • Emotionele reacties of zelfs uitbarstingen.
  • Onvoorspelbaarheid: het ene moment positief en het andere moment teleurgesteld en kritisch.
  • Gespannenheid als de druk toeneemt.
  • Humeurigheid en lastig te behagen.

Wat betekent dit voor zijn of haar omgeving?
Medewerkers met een ‘opvliegende manager’ ervaren dat ze steeds meer ‘mood management’ gaan toepassen. De grilligheid van hun manager zorgt ervoor dat zij zich steeds vaker gaan afvragen of het wel uitkomt om langs te gaan en iets te vragen.

  • Er is steeds minder onderling contact.
  • Het vertrouwen in de manager gaat omlaag.
  • De wisselvalligheid leidt tot een gebrek aan focus. Wat wil hij/zij nou eigenlijk?
  • Medewerkers die behoefte hebben aan duidelijkheid en bevestiging, worden steeds onzekerder en passiever.

Welke dynamieken creëert hij of zij?
Voorbeeld: na een grondig selectie-assessment wordt Kasper (afgestudeerd in bedrijfskunde) geplaatst in het marketingteam van Diana. Zij is inmiddels drie jaar manager van dit team en de lat ligt hoog. Het sollicitatiegesprek was prettig en uitdagend. Diana heeft Kasper gevraagd een voorstel te maken voor het social mediabeleid van de organisatie. Zij heeft het op dit moment erg druk, loopt over in het werk en is blij dat ze wat werk kan delegeren. Kasper is aan de slag gegaan en heeft het conceptvoorstel op tijd ingeleverd. Hij is benieuwd naar haar reactie.

  • Tijdens het overleg bladert Diana snel het concept door en benoemt een paar dingen die anders moeten. Enigszins ongeduldig vraagt ze zich af of Kasper die punten wel noteert.
  • Kasper merkt dat Diana ongeduldig en gehaast reageert. Maar tot nu toe doet hij exact wat er gevraagd wordt. Tenminste dat dacht hij, mist hij bepaalde informatie?
  • Een paar dagen later schiet hij Diana aan over het concept. Met een geforceerde glimlach zegt ze: ‘Plan maar iets in, dan kijken we verder. Ik moet nu even door.’
  • Kasper heeft eigenlijk nog wel een vraag, maar merkt dat hij wat terughoudend is. Diana komt zo gehaast en druk over, dat hij eigenlijk het idee heeft dat hij haar stoort.
  • Een week later kijken Diana en Kasper opnieuw naar het voorstel. Diana zegt geen tijd gehad te hebben om goed te kijken, maar is verbolgen over het feit dat Kasper niet tussentijds bij haar is langs geweest voor tussentijdse feedback. Hoe weet hij nou of hij op de goede weg is?
  • Kasper wordt onrustig van het wisselvallige en veranderlijke humeur van Diana. Het verschil tussen het enthousiasme tijdens het sollicitatiegesprek en nu is groot. Hierdoor zoekt Kasper minder contact. Met als gevolg dat Diana juist nóg ongeduldiger reageert.

Hoe ga je om met jouw ‘opvliegende manager’?
Bedenk allereerst dat het niets persoonlijks is. Temperament zorgt voor plotselinge wisselingen tussen enthousiasme en teleurstelling, veelal staat dit los van de inhoud en de persoon.

  • Laat stemmingen minder invloed hebben op jezelf, want het gaat niet om jou.
  • Zoek juist wel contact i.p.v. de neiging hebben om iemand te ontlopen.
  • Confronteer op vriendelijke wijze dat deze onduidelijkheid er voor jou toe leidt, dat je niet weet wat je precies moet doen.
  • Kies de momenten om kritisch te zijn (wanneer iemand ontspannen is, zich niet bedreigd voelt, er geen omstanders zijn).
  • Wees positief, constructief en optimistisch op de momenten dat je leidinggevende juist de neiging heeft om in negatieve zin door te slaan.
  • Bekijk emotionele uitbarstingen met enige distantie en wees nieuwsgierig naar wat dit gedrag nu getriggerd heeft. Vaak ligt hier angst en onzekerheid aan ten grondslag.

Wilt u meer weten?
Neem voor meer informatie over de Hogan Development Survey en/of de andere Hogan instrumenten contact op met de redactie van LTP Science: science@ltp.nl.

Picture of David Plaut

David Plaut

David Plaut was partner bij LTP in Groningen, maar heeft in 2022 een nieuwe loopbaanstap gemaakt.

Waar mogen wij het voorbeeldrapport naar toe sturen?