De huidige arbeidsmarktsituatie maakt dat er veel aandacht is voor het vinden van de juiste mensen. Maar liever nog behoud je het personeel dat je reeds aan je hebt weten te binden! Dit scheelt niet alleen kosten en inwerktijd, maar het is ook belangrijk voor de onderlinge sfeer en verbondenheid. In dit blog geven we je daarvoor graag een aantal tips.
Een complexe geopolitieke situatie, een overspannen arbeidsmarkt en een wisselende economische situatie maken het voor HR-professionals een tijd van veel uitdaging. Daarbij komt ook dat een nieuwe generatie een steeds grotere plek inneemt in het werknemersbestand. Een nieuwe generatie met eigen behoeften, uitdagingen en voorkeuren. Met een arbeidsmarkt die het gemakkelijk maakt om te switchen rijst de vraag: hoe behouden we deze medewerkers? Drie tips:
1. Ken je mensen: zorg dat je openstaat voor hun visie
Iedere medewerker is anders. De een houdt van autonomie en zelfstandigheid, de ander van feedback en heldere doelen en een derde houdt ervan om samen met anderen prestaties te bereiken. Deze verschillen zijn normaal en juist ook wenselijk. Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in wat je medewerkers belangrijk vinden én hier vervolgens ook actief aandacht aan te besteden. Zo voelen medewerkers zich gehoord, wat de effectiviteit ten goede komt en het risico verkleint dat men om zich heen gaat kijken vanwege een behoefte om te switchen.
Mocht je al een assessment hebben ingezet ten behoeve van de selectie van de medewerker, kijk dan of je de inzichten uit dit assessment ook kunt gebruiken voor de onboarding en ontwikkeling. Of bied je mensen proactief een ontwikkelassessment aan, om te laten zien dat je wilt investeren in hun groei en aan de slag wilt met hun kwaliteiten en ontwikkelpunten.
Regelmatige check-ins zijn ook een goede manier om op natuurlijke wijze op de hoogte te blijven van wensen, doelen, prioriteiten en ontwikkeling van medewerkers. Hier schreven wij eerder ook een blog over.
Onderschat daarbij niet de verschillen die er kunnen zijn tussen hoe zij hun werk zien en hoe jij dat ziet. Waar vroeger van jongere medewerkers een wat meer bescheiden en dankbare houding werd verwacht, is de nieuwe generatie flink overtuigd van hun potentie en potentieel – en dat is soms niet onterecht. Zorg dat je daar de verantwoordelijkheden, ontwikkelruimte en kansen op aanpast en stel je open voor hun behoeften op dat gebied.
2. Luister naar je mensen: hoe willen zij werken?
De pandemie heeft ons doen inzien hoe goed wij eigenlijk op afstand kunnen werken, zónder dat we daarbij direct bang hoeven te zijn dat men massaal zijn verantwoordelijkheid ontloopt. Denk maar zo: beter een stevig gesprek over die ene minder sterk functionerende medewerker dan regels voor alle medewerkers terwijl die hun werk echt wel doen – en misschien zelfs beter – waar zij ook zitten. Vraag daarom expliciet aan je medewerkers wat zij fijn vinden: een vaste kantoordag, regelmatige overleggen op kantoor, (samen) sporten tijdens werktijd etc.
Of ga nog een stap verder en durf het kantoor daadwerkelijk los te laten. Het gebeurt al, zo wordt geïllustreerd in dit artikel in NRC waarin collega’s fully remote werken en slechts een paar dagen per jaar elkaar live ontmoeten. Ook hier geldt weer: stel je open op en vertrouw erop dat je medewerkers hun werk goed doen. Wees niet bang dat het door een gebrek aan techniek en regels tot een chaos leidt. Als er één ding is dat de pandemie ons heeft geleerd, is dat die ‘chaos’ wel meevalt. Wil je hier meer over weten? Lees dan verder op de dossierpagina of download het whitepaper.
3. Bouw je teams rondom je mensen
De manier waarop huidige organisaties zijn ingedeeld en functioneren, past allang niet meer in de klassieke hark zoals we die in vele organogrammen terugzien. Natuurlijk is het belangrijk om verantwoordelijkheden en rollen duidelijk te beleggen. Echter, nog belangrijker is het om het werk te organiseren rondom de talenten en behoeftes van de medewerkers en de structuur hier vervolgens zoveel mogelijk op aan te sluiten.
Oftewel: bouw je teams rondom je mensen heen in plaats van je mensen om je teams. In dat laatste geval ontstaat het risico dat er een ineffectieve teamsamenstelling ontstaat, met in het ergste geval toxic teams waarin mensen niet goed tot hun recht komen en ontevreden zijn.
Bekijk welke mensen elkaar naar een hoger niveau weten te tillen. Op inhoudelijk vlak, maar ook qua samenstelling waar het gaat om persoonlijkheden en qua aanpak. Laat dat vervolgens meer leidend zijn dan hoe de klassieke hark dat zou voorschrijven. Op deze manier voelen medewerkers zich thuis in het team waar ze werken en worden ze uitgedaagd om het beste van zichzelf te laten zien, in te zetten en te ontwikkelen.
Meer weten?
Er zijn dus relatief simpele manieren die eraan bijdragen om je bestaande medewerkers te behouden. Wil je hier actief mee aan de slag en kan je hier advies bij gebruiken? Onze adviseurs vertellen je graag meer en laten je kennis maken met onze inzichten en adviezen op het vlak van onboarding en teamontwikkeling. Neem gerust contact op!