Jean-Paul van Londen (LTP Executive Services) interviewde voor Management Scope de ceo van Albert Heijn: Marit van Egmond. Zij ziet in het marktleiderschap geen aanleiding om zich te wentelen in wat al goed gaat en heeft een sterke focus op veranderingen die de supermarktketen klaarstomen voor de toekomst. Het hoge tempo waarin die veranderingen zich voltrekken, schrikt Van Egmond allerminst af: ‘De vraag die ik mijzelf constant stel is: gaan we snel en ver genoeg?’
Meer dan 20 jaar geleden startte Marit van Egmond in het traineetraject van Albert Heijn, na een studie levensmiddelentechnologie, met een grote passie voor lekker en gezond eten én een bijzondere interesse in innovatie en verandering. Dat bleken ingrediënten voor een heel afwisselende carrière bij Albert Heijn en moederbedrijf Ahold Delhaize.
In 2019 werd Van Egmond – inmiddels commercieel directeur van Albert Heijn – benoemd tot ceo van de supermarkt met meer dan 100.000 medewerkers in Nederland en België. Een rol die veel wendbaarheid vraagt. ‘Wat de klant wil, bepaalt het tempo.’
Deze wendbaarheid van bestuurders is ook de rode draad in de interviews door Jean-Paul van Londen voor Management Scope. In tijden van crisis moeten bestuurders lef tonen en snel beslissingen kunnen nemen.