Feedback? Dat klinkt als muziek in de oren!

Feedback, dat klinkt als muziek in de oren

Op de lessenaars stond de Vijfde Symfonie van Shostakovich toen ik links van mij in de tweede violensectie gekibbel hoorde in plaats van noten: “Ik doe mijn best! Niet iedereen hier studeert aan het conservatorium”. Het was de eerste keer dat ik een musicus zag ageren tegen feedback. Een zeldzaamheid binnen de muziekwereld, maar veelvoorkomend binnen de kantoorjungle.

Wat kunnen medewerkers leren van musici als het gaat om feedback? En waarom ging het in bovenstaand voorbeeld dan toch fout? In deze blog: alles over feedback.

Feedback krijgen en feedback geven

Musici zijn gewend om feedback te krijgen, veelal ongevraagd. Er rest hen geen andere keuze dan iets te doen met deze feedback – mits deze valide is. Het gaat immers altijd om een samenspel en zonder deze feedback zullen muzikale prestaties niet verbeteren. Werknemers kunnen meer moeite hebben met het ontvangen van feedback. We weten dat het goed bedoeld is, maar toch stellen we ons defensief op.

Tips voor het ontvangen van feedback

De houding van musici kan ons een aantal zaken leren als het gaat om het ontvangen van feedback:

1. Reageer niet emotioneel op feedback

Feedback is er in de eerste plaats om jou vooruit te helpen. De musicus weet dit en ziet feedback als een logisch instrument om te verbeteren. Probeer de gegeven feedback dus altijd objectief te benaderen. Hierbij kan het helpen om vooraf in te beelden welke emoties mogelijk vrij kunnen komen bij het ontvangen van feedback en waarom deze niet helpen in het ontwikkelingsproces.

2. Vat feedback niet persoonlijk op

Musici vatten feedback om deze reden nooit persoonlijk op. Hoewel muziek een invulling en uiting kan zijn van iemands identiteit, is het voor beroepsmusici ook gewoon hun werk. Het geluk – of de pech – voor musici is echter, dat vooruitgang ernstig belemmerd wordt als louter uitgegaan wordt van het eigen oordeel. Probeer deze benadering over te nemen en onthoud dat feedback, als het goed is, over gedrag gaat en niet over de persoon zelf.

3. Feedback is onmisbaar

Musici laten een bepaalde gretigheid zien om te groeien. Het baanperspectief is immers grauw en er is veel concurrentie. Werknemers in een minder taaie beroepssector kunnen desalniettemin dezelfde gretigheid tonen en feedback met open armen ontvangen. Ga actief op zoek naar feedback en wacht niet tot de ideale omstandigheden voor feedback zich voordoen. Die bestaan namelijk niet. Zo voorkom je gemiste kansen om te profiteren van de voordelen van feedback. Want die zijn er!

Het belang van Feedback

Dat feedback de prestatie positief beïnvloedt, is bewezen in meerdere onderzoeken. Ook feedback seeking behavior – het actief vragen naar feedback – biedt een aantal voordelen. Onderzoek toont aan dat zulk gedrag een positieve invloed heeft op onder andere werktevredenheid, werkprestatie en verloop. Voor musici gaat dit gedrag veelal hand in hand met hun gretigheid om te groeien. Toch kan het soms ook fout gaan, zoals in de situatie beschreven in de inleiding. Hoe zit dat dan?

Cruciaal: hoe geef je feedback?

Naast het vragen naar en ontvangen van feedback, is het geven van feedback een cruciaal aspect binnen het ontwikkelingsproces. Hetgeen fout ging tijdens de repetitie zoals beschreven in de leiding, is de timing van de feedback. De feedback werd tijdens de repetitie, in het bijzijn van iedereen gegeven. De agitatie die daarop volgde was waarschijnlijk een reactie die voortvloeide uit een vorm van schaamte en vanuit de hoge energie en focus die vrijkomt tijdens een repetitie. In het kort is het belangrijk om bij het geven van feedback het volgende in het achterhoofd te houden:

De invloed van de heersende feedbackcultuur

De effectiviteit van feedback is afhankelijk van de heersende cultuur. Een voorwaarde is dat in de organisatie of in het team het belang van een growth mindset wordt omarmd. Dit houdt in dat men aangemoedigd wordt om nieuwe taken uit te proberen, niet bang is om fouten te maken en zich realiseert dat feedback onmisbaar is om te groeien. Het team vervult hierin een belangrijke rol, als platform voor wederzijds leren. Uit ervaring weten we dat dit in veel organisaties nog steeds niet goed van de grond komt. Het loont dus om te kijken naar sectoren waarin feedback meer als vanzelfsprekend wordt ervaren.

Zo blijkt uit onderzoek in de medische wereld dat de feedback effectiever was, als de persoon in kwestie een achtergrond in sport of muziek had. Door hun bekendheid met een feedback intensieve cultuur, stonden zij meer open voor de feedback die zij vervolgens in de operatiekamer ontvingen.

Vragen in plaats van geven

Een open feedbackcultuur is ook een voorwaarde voor een wendbare organisatie. Om een feedbackcultuur te versterken is het zinvol om je te verdiepen in een aantal psychologische mechanismes. We richten ons bijvoorbeeld sterk op het leren geven van feedback, terwijl het stimuleren van het vragen van feedback veel effectiever blijkt te zijn. Door feedback te vragen, geven we de ander de legitimatie om ons advies te geven, waardoor de gever zich uitgenodigd voelt om dit eerlijk en constructief te doen en de ontvanger zich hiervoor openstelt. Die heeft er immers zelf om gevraagd.

Ga voor een open feedbackcultuur

Ook is het zinvol om vaak en veel feedback te vragen. Hierbij kan een feedback-app zoals Persona.fit goed ondersteunen. Hiermee kan je realtime feedback vragen, op laagdrempelige wijze en over specifieke situaties (zoals een presentatie of afronding van een project). Zo maak je, net als musici, van feedback vragen gemakkelijk een tweede natuur en versterk je de open feedbackcultuur. Naast individuele inzichten geeft de app ook inzichten op teamniveau door naar teamrollen te kijken. Zijn er bijvoorbeeld heel veel aanpakkers, maar is er niemand die het overzicht houdt? Of is iedereen aan het verbinden en is iedereen misschien té lief voor elkaar? De app brengt het overzichtelijk in kaart en kan zo het gesprek op gang brengen en ondersteunen bij teamsamenstellingen. Ideaal!

Wil je meer weten over het verstevigen van de feedbackcultuur en hoe je als team kunt groeien op individueel niveau en op teamniveau? Laat hieronder je gegevens achter en Floor Lina of Marian de Joode neemt contact met je op. 

Contactformulier
Wouter

Wouter

Wouter is adviseur en psycholoog binnen LTP TestNed. Hij houdt zich bezig met het uitvoeren van wettelijke veiligheidskeuringen en -aanstellingen. Daarnaast draagt hij bij aan de ontwikkeling van nieuwe en huidige assessmentinstrumenten, waarbij de focus ligt op objectiviteit, betrouwbaarheid en validiteit.

Offerte Team & Organisatie

Waar mogen wij het voorbeeldrapport naar toe sturen?