Hieronder vind je de benodigde informatie om snel aan de slag te gaan met de assessmentportal van LTP. Kom je er niet uit? Dan helpt ons Client Center je graag verder op weg.
LTP Client Center
online@ltp.nl
Maak eenvoudig een account aan
Gebruik de link uit de e-mail van LTP om je account te activeren. Vul je e-mailadres in en kies een wachtwoord. Klaar? Vanaf nu log je in via: https://client.ltponline.com/.
Soorten gebruikersaccounts
De rechten die jij als gebruiker hebt, zijn afhankelijk van het type account dat aan jou is toegewezen. In de assessmentportal zijn de volgende gebruikersrollen beschikbaar:
Meestal een medewerker die fungeert als aanspreekpunt voor assessments binnen de organisatie. Een Client Admin kan:
- Functies aanmaken en bewerken
- Organisatie-instellingen wijzigen
- Nieuwe gebruikers toevoegen
- Deelnemers uitnodigen en monitoren
- Rapporten inzien
Dit kan bijvoorbeeld een corporate recruiter zijn die voor grote organisaties werkt. Een Office Manager kan:
- Deelnemers uitnodigen en monitoren
- Rapporten inzien
Dit kan een administratief medewerker zijn die helpt met versturen van de (online) assessments, maar deze persoon heeft geen reden tot het inzien van de rapportages. Een coördinator kan:
- Deelnemers uitnodigen en monitoren
- (géén rapporten inzien)
Dit is bijvoorbeeld een manager, benieuwd naar het assessment van de nieuwe medewerker. Deze persoon kan:
- Rapporten inzien van de assessments waaraan diegene specifiek als rapportontvanger is toegevoegd.
Welkom in ons Assessmentportal
Na het inloggen verschijnt meteen de homepage. Via deze pagina vind je direct de drie meest voorkomende acties en een overzicht van de meest recente voltooide assessments.

Lees verder over
Deelnemerspagina
Bij het deelnemersoverzicht kan men deelnemers uitnodigen of de status inzien.
Deelnemers uitnodigen
- Klik rechtsboven in het scherm op ‘assessment aanvragen’.
- Selecteer de juiste organisatie.
- Kies de juiste functie.
- Staat de betreffende functie er niet bij? Vraag een collega met een Client Admin gebruikersrol of neem contact op met je accountmanager bij LTP.
- Doorloop de verschillende opties: product, capaciteitentests, niveau, etc.

- Selecteer vervolgens de competenties. Heb je een specifiek profiel gekozen? Dan zijn de competenties al voorgeselecteerd.
- Vul tot slot de gegevens van de deelnemer in. Voeg optioneel een rapportontvanger toe, zoals een manager die toegang moet hebben tot dit specifieke assessment.
- Alles ingevuld? Klik dan op “Deelnemer opslaan”.
- De deelnemer is opgeslagen. Je kunt de deelnemer direct of op een later moment de uitnodiging sturen.
Deelnemers monitoren
De status van de deelnemer wordt in de assessmentportal bijgehouden. Achter elke kandidaat verschijnt een ‘statusbalk’. Wanneer de kandidaat toestemming heeft gegeven om het assessmentrapport te delen, is het rapport beschikbaar via de portal.
Via de knop met het envelopje kan de uitnodiging (nogmaals) naar de deelnemer worden gestuurd. De knop met het belletje kan worden gebruikt om een reminder te sturen.
Rapport inzien
Wanneer een deelnemer toestemming heeft gegeven, kan het rapport worden bekeken via de rapportknop in de deelnemerspagina.
Het assessmentrapport
Een strakke vormgeving en een compacte en begrijpelijke inhoud staan centraal in de online rapporten van LTP. Ben je grafisch ingesteld, dan heb je veel aan de nieuwe figuren in onze weergaven. Mocht je toch ook graag tekst en uitleg wensen, dan kun je doorklikken op elk onderdeel. Je krijgt dan meer uitleg en toelichting over de rapportonderdelen. Natuurlijk zijn onze adviseurs ook altijd bereikbaar in het geval er vragen zijn over de interpretatie van onze rapporten. In het platform vind je ook links naar diverse voorbeeldrapportages.
Je kan het online rapport ook downloaden als pdf. Hiervoor klik je rechtsboven op ‘download pdf’. Wil je liever een korter rapport? Maak dan gebruik van de printoptie. Sla via CTRL+P de pagina op als pdf.
Organisatie-instellingen pagina
De Client Admin heeft toegang tot de organisatie-instellingen. Via deze pagina is het mogelijk:
- Een nieuw functieprofiel toe te voegen
- Een collega als gebruiker toe te voegen
- E-mailteksten aan te passen
- Gewenste scores aan te passen
Nieuw functieprofiel toevoegen
Om de assessmentportal zo optimaal mogelijk te gebruiken, is het belangrijk dat er gewerkt wordt met functieprofielen. Dit maakt het overzichtelijk én er kunnen gemakkelijker data-analyses worden gedaan.
Nieuwe klant? Dan is het handig om te beginnen met een functieprofiel aan te maken. Dit gebeurt via de organisatie-instellingen. Klik op het + icoon om een nieuwe functie toe te voegen.
Functies zijn nieuwe profielen waarin deelnemers uitgenodigd kunnen worden. Selecteer vervolgens het zojuist aangemaakte profiel en klik op competenties om deze vast te zetten voor dit profiel. Vergeet niet om te klikken op opslaan!
Collega als gebruiker toevoegen
Klik op de organisatienaam en klik vervolgens rechtsboven op de knop ‘Gebruiker toevoegen’. Hiermee kun je een nieuwe collega uitnodigen om ook gebruik te maken van het platform.
Meld je nieuwe collega ook gelijk aan voor de ‘E-learning Interpretatie Online Assessments’ en de bijbehorende expertsessie >> Meer informatie
Aanpassen van de e-mailteksten
Het opmaken en toevoegen van banners en het aanpassen van e-mailteksten kan per profiel, product en taal gedaan worden. Klik op de organisatie en vervolgens op ‘e-mails’ om de tekst en/of de banner aan te passen.
Gewenste scores aanpassen
Heb je specifieke wensen wat betreft het intelligentieniveau van een deelnemer? Dan kun je op de organisatie-instellingen pagina de gewenste scores instellen. In de rapportage krijg je dan sneller en een duidelijker beeld van de deelnemer.
Talent Analytics
Deze tab is alleen beschikbaar voor office managers en client admins. Hierin staan beschikbare opgeslagen dashboards bij elkaar. Hieronder staan de verschillende soorten dashboards beschreven.
Soorten dashboards
Om aantallen weer te geven van een specifieke (sub)organisatie of functie. Bijvoorbeeld:
- Hoeveel assessments zijn er afgenomen?
- Hoeveel assessments zijn afgerond vs. hoeveel personen zijn er uitgenodigd?
- Wat zijn de leeftijdsgroepen en sekseverhoudingen van die groep?
Om een ranking/overzicht te maken van alle scores van een selecte groep deelnemers. Bijvoorbeeld handig bij een traineeselectietraject. Op deze manier zie je alle scores per deelnemer niet-anoniem weergegeven.
Extra informatie
- Alleen kandidaten die toestemming voor inzage hebben gegeven, worden weergegeven.
- Dit overzicht kan ook geëxporteerd worden naar Excel.
Om inzicht te krijgen in een groep en groepsleden op basis van assessmentgegevens (groepsanalyse). Deze is alleen beschikbaar in bepaalde abonnementsvormen.
Extra informatie
- Standaard worden de ‘poppetjes’ anoniem weergegeven. Om anonimiteit te waarborgen, kan het dashboard pas worden weergegeven bij minimaal 5 deelnemers met scores.
- Indien een groep te groot is om individuele poppetjes te kunnen tonen, wordt er door middel van de grootte van een poppetje aangegeven hoe groot de groep is, gerepresenteerd in het kwadrant.
Dashboard (groep) aanmaken

1. Ga naar deelnemersoverzicht
Bij het aanmaken van een nieuw dashboard begin je op de deelnemerspagina.

2. Pas filters toe
- De huidige selectie kan o.a. aangepast worden door middel van de filters aan de linkerkant. Denk hierbij aan functie, status, datum etc. Let op: standaard staat er een datumfilter aan op basis van het huidige jaar.
- Filters kunnen worden verwijderd door op het kruisje achter de filter te klikken. Rechtsonder op de pagina is te zien hoeveel mensen er in de huidige selectie zitten.

3. Maak selectie, selecteer dashboard, sla op
- Deelnemers die meegenomen moeten worden in het dashboard kunnen worden aangevinkt. Zodra de selectie compleet is, kan worden aangegeven welk dashboard met de huidige selectie gemaakt moet worden.
- Indien er geen deelnemers aangevinkt worden en direct bovenin op “Toon dashboard” wordt geklikt, dan worden alle deelnemers in de huidige selectie meegenomen.
- Er verschijnt vervolgens een dashboard. Deze kan opgeslagen worden door rechtsboven te klikken op het flopje “Opslaan”. Geef het dashboard een logische naam, waarmee hij later nog kan worden herkend.
Analyse met meerdere groepen (groepen met elkaar vergelijken)
Telkens wanneer er een nieuw dashboard wordt opgeslagen, wordt er automatisch een groep aangemaakt. Deze groepen zijn terug te vinden onder Talent Analytics, aan de linkerkant van het scherm. De meest recent aangemaakte groepen staan bovenaan.
Om vervolgens een analyse te maken waarin meerdere groepen worden gecombineerd, kan via het Talent Analytics-overzicht rechtsboven op ‘Nieuw groepsrapport’ worden geklikt. Vervolgens kunnen verschillende groepen worden geselecteerd om te combineren in één dashboard. Let op: alleen groepen waarvan men eigenaar (aanmaker) is, zijn selecteerbaar.

Dashboard delen
Na het opslaan van een dashboard is de maker automatisch de eigenaar, en alleen deze persoon heeft toegang. Delen met anderen kan via de knop ‘Delen’.
Indien de collega niet de lijst staat kan worden geklikt op de rode knop rechts van de balk ‘+ Nieuwe gebruiker’. Vervolgens kunnen de gegevens worden ingevuld en kan op ‘Gebruiker opslaan en uitnodigen’ worden geklikt.
Let op: de betreffende persoon krijgt hiermee toegang, maar ontvangt geen automatische melding. Het is aan te raden om, nadat de toegang is verleend, het dashboard te openen, de link uit de adresbalk te kopiëren en deze te versturen naar de betreffende persoon.
