Persoonlijkheid meten via Social media?

Het is aantrekkelijk voor Recruiters: op basis van de uitingen op social media een beeld vormen van de persoonlijkheid van de kandidaat. Persoonlijkheid voorspelt immers succesvol werkgedrag. Dat is inmiddels wel aangetoond.

Algoritmes
Algoritmes kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld te kijken naar het „Like” gedrag op Facebook. Iemand die op The Godfather klikt scoort dan op persoonlijkheid dimensies als “conventioneel en dominant” en iemand die op House of cards klikt op “manipulatief en gewaagd”.  Als je op “Like” klikt bij bergbeklimmen dan scoor je op dimensies als “individualistisch, georganiseerd en ambitieus”, etc. Ook op LinkedIn en Twitter kun je via je uitingen scoren op persoonlijkheid dimensies.

Wat is het waard?
Wordt gedrag op Social Media de nieuwe manier om persoonlijkheid te meten of is het eerder een alternatief voor grafologie en Tarrot kaarten? Voorlopig nog het laatste. Het is zeker populair en onderhoudend, maar het heeft nog geen wetenschappelijke basis. Daarnaast is er ook heel wat aan te merken op de Facebook of de Twitter gebruikers: wie zit er op en hoe serieus is men? Wat doet men op Social media? Is het niet voornamelijk ‘impressie management’? De meeste mensen nemen immers informatie op zonder het te delen of openlijk te waarderen, dus zonder veel van zichzelf te laten zien.

Social media gedrag is een uiting van persoonlijkheid
Het is wel interessant om na te denken over hoe Social Media een beeld geeft van iemands persoonlijkheid. Dat is echter wat anders dan het voorspellen van persoonlijkheid. Klikgedrag op bijvoorbeeld Facebook is ook gewoon gedrag als een uiting van onze persoonlijkheid. Er zijn echter meer en relevante gedragingen en settings nodig (zoals in een rollenspel, business game, interview of 360) om met gedrag persoonlijkhied te kunnen meten. Persoonlijkheid voorspelt social media gedrag en (nog) niet andersom!

Hoe persoonlijkheid meten?
We meten Persoonlijkheid nog via lange (soms ook goed gevalideerde) vragenlijsten. De voorspellende waarde is groot, maar we ervaren die vragenlijsten vaak als een Black Box. We hebben geen gevoel van controle. Echter, zijn wij in control als een Recruiter over onze persoonlijkheid concludeert op basis van “Like” gedrag op Facebook of “Retweets” op Twitter?

Eens kijken wat u met dit artikel gaat doen…

Picture of Jan Kwint

Jan Kwint

Jan Kwint was CEO van LTP, maar heeft in 2021 een nieuwe loopbaanstap gemaakt. Hij laat interviews, blogs en artikelen achter die in vele gevallen nog steeds actueel en waardevol zijn.

Aanvraagformulier The Ripple

Offerte Team & Organisatie

Waar mogen wij het voorbeeldrapport naar toe sturen?