LTP spreekt voor Management Scope met chro’s van verschillende bedrijven over wat zij van de coronacrisis geleerd hebben en wat zij daarvan meenemen in hun visie op de terugkeer naar kantoor. Deze keer: Jildau Piena, head of human resources van De Nederlandsche Bank. ‘Dat meetings zakelijker zijn, heeft nadelen.’
- Wat gebeurde er in de eerste tijd van de coronacrisis bij De Nederlandsche Bank (DNB), en wat deed dat met HR?
- U zat in het crisisteam, werkte dat team vanuit huis?
- Deze manier van werken gaat goed, de productiviteit blijft hoog. De werkdruk is ook wat omhoog gegaan.’ Hoe verklaart u die stijging?
- Heeft deze nieuwe manier van werken ook invloed op de competenties die we vragen van mensen, met name in leidinggevende functies?
- Is het zo dat managers eerder dat vertrouwen niet of weinig hadden, en dat nu blijkt dat medewerkers vanuit huis uitstekend zelfstandig kunnen werken?
- Ik hoorde in andere gesprekken ook dat teams nu juist ook meer naar hun manager kijken, er moeten tenslotte besluiten genomen worden. Is die besluitvorming bij DNB ook veranderd?
- Heeft u nog iets geleerd over uzelf?
Uitgelicht: Hoe gaat dat werken eruit zien, denkt u?
‘Daar hebben we goede gesprekken over met de directie, er worden nu virtuele rondetafels met alle medewerkers over georganiseerd, ook omdat wij ons gebouw aan het renoveren zijn. Wij denken dat het een hybride model wordt: werken waar het uitkomt. Het gebouw wordt dan meer een sociale ontmoetingsplaats, terwijl mensen hun stukken thuis schrijven. Internationale overleggen kunnen via videocalls. Deze manier van werken gaat goed, de productiviteit blijft hoog. De werkdruk is ook wat omhoog gegaan.’