LTP & Heineken

Optimalisatie van de traineeselectie

In tijden van flinke krapte op de arbeidsmarkt is het lastig om talent aan je te binden. Tegelijkertijd is het ontwikkelen van talent binnen je bedrijf essentieel om je talentpijplijn voor de toekomst gevuld te hebben. Een heldere traineeaanpak met zeker ook een aantrekkelijke procedure is dan van groot belang. Zo ook voor HEINEKEN!

Het vraagstuk: optimalisatie van het traineeselectie proces

Waar HEINEKEN eerst met diverse partijen samenwerkte, groeide de behoefte om met één vaste partner te werken op het gebied van traineeselectie. Met als ultiem doel: de optimalisatie van het gehele traineeselectie proces en het werven van de juiste kandidaten.

Wij waren op zoek naar één vaste partner die ons van goed en passend advies kon voorzien en de juiste vertaalslag kon maken van onze business naar het gewenste traineeprofiel.

Angela Ridder

Traineecoördinator HEINEKEN

De wens was één partij die zowel in het begin als het eind van het selectieproces kon ondersteunen. Met valide en aantrekkelijke online assessments, maar ook volledige interactieve assessmentdagen. En die tot slot óók inhoudelijk kon adviseren bij onder andere het opstellen van het trainee profiel.

Angela Ridder

Traineecoördinator HEINEKEN

De aanpak: traineeselectie van a tot z

Een traineeselectie aanpak is altijd maatwerk, vanwege de grote verschillen in omvang én behoeftes vanuit de organisaties. Maar hetgeen in elke aanpak centraal staat is de candidate experience. Hoe kan deze zo aantrekkelijk mogelijk, maar tegelijkertijd ook zo efficiënt mogelijk? Deze balans is waar de uitdaging ligt, zo ook voor HEINEKEN met vaak wel meer dan 500 sollicitanten per ronde.  

Angela Ridder over de LTP traineeselectie aanpak bij HEINEKEN:

In eerste instantie heeft LTP goed geïnvesteerd in het leren kennen van onze business. HEINEKEN is een grote organisatie met een aardig complexe structuur. Binnen ons traineeship bieden we dan ook diverse tracks aan. LTP heeft geholpen om deze tracks goed door te vertalen naar passende traineeprofielen.

De verschillende stappen binnen de traineeselectie aanpak

De eerste stap was het leren kennen van HEINEKEN en het vaststellen van de diverse traineeprofielen. Hoe verschillen de tracks? Welke competenties zijn wenselijk? En hoe vertalen we dit naar een passend traineeprofiel? 

Op basis van de vastgestelde profielen is voor elke trainee track een passend online assessment klaargezet. Dit assessment gaf HEINEKEN óók de mogelijkheid om nog eens extra in te zoomen op de zogeheten risicoprofielen. Angela: “voor ons als organisatie ontzettend waardevol, omdat wij de best passende match willen maken.” 

Op basis van de inzichten uit de assessments werden de best passende kandidaten uitgenodigd voor een interactieve selectiedag. Voorafgaand aan deze dag vond een psychologisch interview plaats met ervaren LTP psychologen, waarin de kandidaten ook direct tips ontvingen voor verdere ontwikkeling. De inzichten uit deze gesprekken werden ook teruggekoppeld naar HEINEKEN.

De selectiedag bestond uit verschillende onderdelen, zoals een purpose pitch, een uitdagend rollenspel en een interactieve groepsopdracht. De assessoren van HEINEKEN en van LTP beoordeelden de verschillende kandidaten samen. Naast deze onderdelen was er ook ruimte voor meer luchtige onderdelen, zoals een Q&A met huidige trainees en een pubquiz. Want waar het voor HEINEKEN belangrijk is om tijdens zo’n selectiedag een goed beeld te krijgen of iemand matcht, geldt dit natuurlijk ook voor de kandidaten!

Tijdens de selectiedag werden kandidaten op de diverse onderdelen volgens een standaard format beoordeeld door zowel assessoren van LTP als HEINEKEN. Direct na afloop van de selectiedag werden deze uitkomsten geanalyseerd en de conclusies gepresenteerd. Aan de hand hiervan werd gezamenlijk besloten welke toptalenten een aanbieding kregen!

Ook faciliteert LTP interview en assessor trainingen, een waardevolle aanvulling in het gehele proces. Op deze manier wordt onze business goed betrokken en van de juiste informatie voorzien.

HEINEKEN en LTP traineeselectie cheers!

Het resultaat: een mooie eindselectie van nieuw, jong talent!

De wens van HEINEKEN was om het traineeselectieproces verder te optimaliseren en hiervoor met één vaste partner samen te werken. Met een aanpak op maat, professioneel advies en zowel online assessments als live assessmentdagen is het gehele proces aangepakt, “met als eindresultaat een mooie eindselectie van nieuw, jong talent!” aldus Angela. Omdat LTP als assessmentbureau alles onder één dak aanbiedt, konden we HEINEKEN van a tot z ondersteunen. Hetgeen perfect aansloot bij hun behoefte!

De kracht van LTP zit voor mij in het maatwerk dat zij kunnen leveren en dat zij volwaardig samenwerkingspartner zijn. Doordat zij gedurende het gehele selectieproces een rol spelen en ons van kundig advies voorzien, weten zij ons goed te ontzorgen.

Één team, één taak
Binnen LTP hechten we veel waarde aan de samenwerking en het contact met onze opdrachtgevers. Zeker voor onze maatwerkprojecten met nog veel open vragen (zoals bij traineeselectie vraagstukken), is communicatie de sleutel tot succes. “Gedurende de traineeselecties die we tot nu toe samen hebben uitgevoerd, opereren we als één team,” aldus Angela, ‘”met een duidelijk plan van aanpak, korte lijntjes en prettig contact. Zeer professioneel én persoonlijk!”

Vanuit LTP was business psycholoog Jesse van der Plas betrokken bij dit project. Hij sluit af: “HEINEKEN is voor iedereen natuurlijk een droomklant om voor te mogen werken. Het is een sterk merk en de kandidaten zijn bijzonder getalenteerd. Het is geweldig om samen met de expertise van de HEINEKEN-assessoren en de LTP-assessoren nieuw talent te selecteren!”

Vragen of meer weten over dit project?

Jesse van der Plas

Director LTP Online & Traineeselectie
j.vanderplas@ltp.nl
06 – 8366 1305

Over LTP 

Het oudste psychologisch HR-adviesbureau van Nederland, maar zo voelen wij ons niet! Al 90 jaar leggen wij de nadruk op innovatie en kwaliteit in onze assessments en adviezen. Van talentselectie tot aan het ontwikkelen, doorgroeien en duurzaam inzetten van dit talent. Met onze assessments en de inzet van ervaren business psychologen bieden wij inzicht met impact, bij uiteenlopende HR-vraagstukken.

HEINEKEN maakte gebruik van onze expertise op het vlak van traineeselectie. Neem hiervoor gerust contact op met Jesse van der Plas of vul het contactformulier in. 

Aanvraagformulier The Ripple

Offerte Team & Organisatie

Waar mogen wij het voorbeeldrapport naar toe sturen?