Week van de Werkstress: over het Racing Mind Syndrome en hoe je dit kunt stoppen

Kijk jij vaak op de klok? Ben jij gefrustreerd en ongeduldig als iets te langzaam gaat? Spreek je vaak snel en met zo min mogelijk woorden? Ervaar jij ook vaak druk?

Vandaag begint de Week van de Werkstress. Een goed moment om eens dieper in te gaan op het onderwerp stress. Veel mensen voelen voortdurend urgentie; een nerveuze, snelle energie. ‘Racing Mind Syndrome’ noemt sociaal psycholoog Robert Levine het.

Je bent alleen maar bezig met doelen halen. Kortom: stress. En we weten allemaal dat te veel stress ongezond is. Je kunt last krijgen van spijsverteringsproblemen, pijntjes, een moe gevoel, slecht slapen, hoofdpijn, piekeren en spierspanning.

We leven écht gehaaster. In het afgelopen decennium zijn we over de hele wereld gemiddeld 10 procent harder gaan lopen. Singapore staat boven aan de lijst, met een gemiddelde snelheid van 6,24 kilometer per uur: maar liefst dertig procent sneller dan tien jaar terug (Richard Wiseman).

Een andere Robert, Robert Leahy, onderzoekt hoe het kan dat veel mensen tegenwoordig stress ervaren. En dit biedt een aantal mooie eye-openers.

  • Je staat nooit ‘uit’. Leahy constateert dat social media en mobiele telefoons het gevoel kunnen geven dat je steeds bereikbaar moet zijn. Je moet snel antwoorden op al die berichten, ook de mails van je werk. Dat maakt het afgrenzen lastig: je kan niet weg van de eisen die er aan je gesteld worden.
  • Ik-ben-hier-gedrag. We zenden voortdurend allerlei informatie uit over ons leven. Dat je koffie drinkt op een bepaalde plaats, een nieuwe aankoop hebt gedaan, een film hebt gezien. We lezen dat ook steeds van elkaar. Daardoor is er steeds minder tijd voor onszelf en minder rust.
  • Onzekerheid over leven en werk. In 1950 bleef je vaak tot je pensioen bij dezelfde baas werken. Tegenwoordig is de norm anders. Dat biedt kansen en een welkome focus op veranderkracht en werkgeluk, maar brengt ook onzekerheid met zich mee. Hoe zit het met de financiën? Kan ik een hypotheek krijgen en die straks blijven betalen? Hoe zit het met mijn pensioen? Bouw ik wel genoeg op?
  • Te hoge verwachtingen. Ook de hoge verwachtingen over kwaliteit van leven en bezit, en hoe makkelijk dat allemaal lijkt te zijn, eisen hun tol: de werkelijkheid valt tegen. Ook al zijn mensen in 2017 veel beter af dan in 1962, we ervaren dat niet zo. Dit komt omdat de verwachtingen nog sneller zijn gestegen.

En nu? Jawel, ook hiervoor zijn oplossingen! Naast bekendere trucs zoals ordenen door middel van lijstjes en je hoofd leegmaken door te sporten en buiten te zijn, zijn er meer tips. Ik noem er 4:

  1. Herken het gevoel van urgentie. Als je het gevoel hebt dat je heel veel snel moet oplossen of afmaken werkt dat contraproductief. Dit verstrekt het gevoel dat je er geen controle over hebt. Gelukkig is het gevoel van urgentie uit te zetten door je stressgedachten te observeren en er afstand van te nemen.
  • Beschrijf wat er om je heen is: zo richt je niet je aandacht op je gehaaste gedachten, maar op je omgeving.
  • Zie gedachten als gedachten. Dat alleen al geeft afstand.
  • Fantaseer over goede en zelfs de allerbeste uitkomsten. Dat geeft energie.
  1. Onderscheid productieve van onproductieve gedachten. Onproductieve gedachten zijn kettingreacties van onwaarschijnlijke gebeurtenissen en ‘als dan’ gedachten. ‘Ik krijg het nooit allemaal af en als ik het niet op tijd af heb, zullen klanten boos worden en dan hoort mijn baas het en dan word ik ontslagen’. Productieve gedachten zijn concreet en zetten aan tot actie. ‘Ik neem een half uur om het document nog een keer door te lezen, daarna stuur ik het als conceptversie op naar de klant.’
  2. Houd een ongemakkenlijst bij. Ergens tegenop zien, bijvoorbeeld een presentatie geven, geeft veel stress. De mooiste tip van Leahy vind ik dat je een ongemakkenlijst kan gaan bijhouden. Alles waar je tegenop ziet, maar wat wel goed is om te doen, noteer je daarop. Zoals sporten, wél iemand aanspreken, of de keuken schoonmaken. Door dit bij te houden worden ongemakken anders, namelijk iets dat erbij hoort en de lijst voelt al snel als vele overwinninkjes.
  3. Radicaler: volg een cursus sterven. Als bovenstaande niet helpt, is er een radicalere oplossing: een cursus sterven. Uitgevonden in Zuid Korea en Samsung biedt het al zijn medewerkers al aan. Tijdens de cursus ga je je afscheidsbrieven schrijven en daadwerkelijk enige tijd in een doodskist liggen. Het maakt dat je herontdekt wat er echt toe doet. Dat weten, geeft je richting en rust.

Verder lezen of kijken?
Onderdeel van Week van de Werkstress: ‘Check je werkstress’
Dus ik ben…mijn agenda, Stine Jensen
Robert Levine, The geography of Time
Robert Leahy, Worry Cure
Robert Leahy, Discussing Anxiety

Nanda van Bodegraven

Nanda van Bodegraven

Nanda van Bodegraven was adviseur bij LTP. Wij zijn dankbaar voor haar bijdrage aan de ontwikkeling van assessmentgames en simulatieopdrachten.
Op welk mailadres wil je het voorbeeldrapport ontvangen?